Skip to main content

Låt landsbygdens företag synas

By mars 17, 2012november 23rd, 2014Krönikor

I årsmötestider åker man som förtroendevald landet runt. För några veckor sedan gästade jag Källsjö – Ullareds LRF avdelning, tillika min farmors hembygd. Jag fick ett varmt välkomnande och farmors syster, Inez 93 år var på plats. Jag måste erkänna att det är en oerhört rolig del av uppdraget att vara ute bland företagare och medlemmar, att få vara en del av en dialog, ofta handlar den om framtiden och utveckling. Just det här mötet hölls i Källsjö Mejeri, ett litet lokalt mathantverksföretag som gör ljuvliga ostkakor och makalöst goda opastöriserade hårdostar. Jag fick lyssna på en av dessa matentreprenörers berättelse om sitt företagande. Man kan bara imponeras av den övertygelse och kärlek till de äkta råvarorna som förmedlas. Men som i alla solskenshistorier så finns det smolk i bägaren.

Källsjö är en liten naturskönt belägen ort i skogsbygden strax utanför Ullared, Ullared är som de flesta vet också hemvist för GeKås. Ett fenomen inom svensk handel som årligen drar 4, 5 miljoner besökare till sig. På lilla Källsjö Mejeri har man räknat ut att om en halv promille av dessa besökare svänger av från stora vägen och hittar till mejeriet så skulle företaget blomstra. För detta behövs en skylt med märke om servering, uppsatt vid 153:an. Till detta har Länsstyrelsen i Halland och Transportstyrelsen sagt nej. I avslaget anger Transportstyrelsen att de anser att ”Källsjö Mejeri inte orsakar sådan avsevärd trafik eller är av sådant stort värde för allmänheten att det är lämpligt att sätta upp lokaliseringsmärken för vägvisning”.

Matlandet Sverige är ett utmärkt initiativ av Landsbygdsminister Eskil Erlandsson, det fina med Matlandet är att det marknadsförs som ett allmänintresse inte särintresse. Landsbygdsdepartementet har med hjälp av Synovate gjort en undersökning som visar att 76 procent av svenskarna skulle tycka att det vore trevligt med en matupplevelse på sin semester. Ett mathantverksföretag lever oftast på fasta kunder men är också helt beroende av spontanbesökande förbifarande turister. Det ligger helt i linje med den längtan efter äkthet och upplevelser som vi i det moderna samhället söker efter. Källsjö Mejeri är dessutom en del av ett Leaderprojekt i Halland. Staten och EU sätter pengar i landsbygdsutveckling samtidigt som statens egna myndigheter försvårar för dessa företags existens. Det harmonierar inte med Matlandet Sveriges vision, på regeringens hemsida kan man läsa följande citat ” – Jag är helt säker på att matturismen kan utvecklas mycket mer i vårt land. När jag reser runt i Sverige träffar jag många duktiga entreprenörer som jobbar med mat. Både de som producerar råvaror, de som förädlar och de som tillagar maten. Dessa duktiga människor kan hjälpa mig och regeringen att få fler företag och fler jobb på landsbygden, säger Eskil Erlandsson.”

Det finns en uppsjö av standardskyltar för ex. friluftsområden, vandringsleder och golfbanor. Dock inte för ostkakemejerier med servering. Det kanske är dags för en Matlandetskylt så att vi kan hitta till dessa smakentreprenörer? En skylt som visar vägen till äkta råvara och matupplevelse utöver det vanliga. Jag är säker på att en stark utveckling av landsbygdsföretagande kräver att samtliga involverade myndigheter bidrar med förändrad attityd, serviceanda och förenklingar. Landsbygdsdepartementet borde ta en genomgång om Matlandets Sveriges visioner med statens egna myndigheter. Låt landsbygdens företag som vänder sig till konsumenter få synas, det är ofta ett måste för företagens överlevnad men också avgörande för en hel bygds attraktionskraft. En blomstrande landsbygd fås inte genom regleringar och förbud. Då blir matlandet ett motland.